De Opkomst En Ondergang Van Het Oude Rome

24,50

De geschiedenis van het Oude Rome is veel meer dan één lange, eindeloze strijd en veroveringstocht in de eeuwen voor en na het begin van onze jaartelling. Het was een rijk waarvan de invloed, nu vooraan in de 21ste eeuw, nog steeds merkbaar is.

Natuurlijk is er de taal, waarvan veel van onze woorden en uitdrukkingen rechtstreeks of onrechtstreeks afkomstig zijn. Er zijn ook het alfabet, de gebouwen, de monumenten, de cultuur, enz…. Maar er is meer: tal van instellingen (de Senaat bvb) of wetten zijn afgeleid van het Romeinse model. En natuurlijk is er ook Rome zelf, een stad die zoveel eeuwen later nog steeds een zeer belangrijke plaats is en tal van bezoekers aantrekt.

De geschiedenis van de zes eeuwen tijdens dewelke de Romeinse heerschappij zich uitstrekte over de regio van de Middellandse Zee en ver daarbuiten zou een bibliotheek kunnen vullen. In één, overigens rijkelijk geïllustreerd boek, als dit, moet de auteur zich beperken tot deelaspecten en hoogtepunten. Hij heeft een aantal dergelijke “kapstokken” bedacht waaraan uiteenlopende aspecten van de Romeinse geschiedenis zijn opgehangen: de keizers, het leger, de grote oorlogen, belangrijke figuren, de wetgeving, het buitenlands beleid, enz… Elk van die thema’s heeft raakvlakken met tal van andere, maar ze hangen samen wel een overzichtelijk beeld op van het Oude Rome en haar invloed tot op heden. Als een soort van houvast zit er vooraan in dit boek een chronologisch overzicht van vier pagina’s lang dat je toelaat gebeurtenissen en belangrijke figuren in het juiste tijdskader te plaatsen.

Dit populair-wetenschappelijk werk kan zeker een belangrijke bijdrage leveren om talloze met het Oude Rome verwante items (gebeurtenissen, gebouwen, …) beter in hun context te plaatsen tijdens het reizen en de voorbereiding daarvan: een Romeins amfitheater in bijvoorbeeld het huidige Turkije ontstond niet toevallig op die plaats…

Mede dankzij dit boek wordt het Oude Rome overzichtelijker, maar krijgt het ook meer diepgang en een breder kader naast de schoolse kennis die je nog hebt over dit thema.

Nigel Rodgers

90-5920370-4