Op Drift Tussen Alaska En Siberië

19,95

Poolreiziger en avonturier Dixie Dansercoer ondernam reeds tal van expedities naar Antarctica en het Hoge Noorden. In het voorjaar van 2005 ondernam hij een poging om samen met Troy Henkels de Beringstraat, tussen Alaska en Siberië, over te steken. De bewegende ijsmassa in de Beringstraat vormt een uitdaging die niet te vergelijken is met Antarctica of het drijvend ijs in de Noordelijke IJszee. De zee-engte tussen de twee continenten vormt een trechter waar de ijsmassa als het ware doorgeperst wordt. De bedoeling was om deze onderneming volledig zelfstandig en op eigen kracht te doen. Lopend, zwemmend, peddelend, skiënd of zeilend al naargelang de omstandigheden.

De obstakels die bij de voorbereiding opdoken waren niet te onderschatten. Het materiaal diende aangepast te worden aan de barre omstandigheden, het was noodzakelijk dat er op voorhand voldoende voedsel klaargemaakt werd en last but not least moesten de administratieve valkuilen van de ambtelijke molen vermeden worden. Na 11 september is men in de Verenigde Staten uiterst voorzichtig geworden, zeker in een gebied dat aan Rusland grenst.

In het boek brengt de auteur op zijn manier het verhaal van de riskante onderneming. Hij beschrijft de calvarietocht tot in detail zonder de menselijke kant van de onderneming uit het oog te verliezen. In het middenkatern vind je meer dan 80 kleurfoto’s, tussen de teksten werden zwartwit foto’s opgenomen. Het boek is mooi uitgegeven met een harde omslag en ingenaaid binnenwerk. Hierdoor is het nog een laat maar voortreffelijk eindejaarsgeschenk.

Dixie Dansercoer

90-209-6444-5

208