Benin, Kings And Rituals

60,00

Kunst uit Afrika zijn al te lang een blinde vlek gebleven in de Westerse belevingswereld en is dat vaak nog. De hoogstaande kunstproductie door de eeuwen uit een bescheiden koninkrijk als Benin toont nog maar eens die blindheid en ons ongelijk terzake aan. Deze omvangrijke uitgave biedt een volledig overzicht en een beschrijving van bronzen en ivoren kunstwerken uit Benin die dit en volgend jaar tentoongesteld worden op diverse plaatsen in Europa en daarbuiten (link naar www.euroreizen.be).

Om kunst trachten te begrijpen bekijk je die best tegen de achtergrond van de geschiedenis. In het geval van Benin waren tal van tentoongestelde kunstobjecten ook belangrijk om de geschiedenis en de sociale structuur aan het koninklijk hof beter te leren kennen. Naar beide en aanverwante thema’s gaat hier terecht veel aandacht. Het belangrijkste jaartal met betrekking tot de kunstvoorwerpen uit Benin en deze tentoonstelling is 1897. Toen roofden de Britten honderden kunstvoorwerpen uit het koninklijke paleis. In de daaropvolgende jaren werden talloze objecten verkocht aan musea over de ganse wereld. Deze tentoonstelling brengt ze voor ’t eerst weer samen.

Deze bijzonder uitvoerige en prachtig geïllustreerde catalogus informeert de lezer bijzonder grondig over een aantal aspecten van kunst en cultuur in Benin. Diverse auteurs bekijken de relatie tussen de politieke geschiedenis en de kunst, natuurlijk worden de kunstwerken als dusdanig individueel besproken en geanalyseerd, verder is er ook aandacht voor de periode na de Britse roof en wordt de hedendaagse kunst uit de regio bekeken en vergeleken met die uit vroegere periodes. Deze geschriften houden rekening met het huidige debat omtrent kunst en geschiedenis in Benin, vandaar dat ook tegengestelde opinies opduiken. Andere interessante aspecten die aan bod komen in deze leerrijke en bijzonder interessante uitgave zijn die van de voorouderaltaren, de plaats van de vrouw in de maatschappij en in de kunst en natuurlijk die van de gilden die al deze kunstwerken maken voor de koninklijke familie.

Belangrijk voor het geschiedkundige aspect van de kunst in Benin is dat de makers ervan zich niet beperkten tot de koninklijke familie en de eigen mensen, maar dat er bijvoorbeeld ook Portugezen in opduiken, die vanaf einde 16de eeuw contact hebben met de regio.

Een bezoek aan de unieke tentoonstelling over kunst aan en voor het koninklijke hof van Benin is beslist een aanrader. Dit schitterende boek is véél meer dan een boeiende catalogus bij die tentoonstelling: het hangt een uniek beeld op van kunst, cultuur en gebruiken in een relatief onbekende Afrikaanse regio. Naast de Engelstalige editie is er ook een Duitstalige beschikbaar.

diverse

9789053496268

535