Fifty Great Escapes

29,95

Deze fraaie uitgave neemt je in sneltreinvaart mee langs vijftig locaties, verspreid over de ganse wereld, die op een of andere wijze een belangrijke impact hadden op grote creatievelingen. Het gaat om locaties die ook vandaag nog kunnen boeien, al speelt de tijdsgeest soms ook een rol. Locaties op zich volstaan niet altijd, soms waren er ook locatiegebonden gebeurtenissen.

De grote verscheidenheid aan locaties weerspiegelt niet alleen de verschillen tussen de creatievelingen onderling, ze geeft ook nog maar eens aan hoe uiteenlopend invloeden op de mens kunnen zijn. Een greep uit de locaties die hier aan bod komen illustreert dit perfect: een prachtig berglandschap, een café, een afgelegen eiland, een tuin, een afgelegen gehucht, een eindeloze woestijn, …

De auteur vormden vijftig boeiende en creatieve persoonlijkheden het uitgangspunt van zijn boek. Zelden zal je zulk een lijst verscheiden karakters in één boek terugvinden. Voor sommige van deze figuren kon je zelf ook een inspirerende locatie bedenken. Anderen zijn je misschien totaal onbekend en zullen je via het omwegje van de geselecteerde locatie aanspreken of boeien. Dit korte lijstje van persoonlijkheden en bijhorende locaties geeft al een eerste indruk: Aldous Huxley (het Atitlanmeer), Jorge Luis Borges (Café Tortoni, Buenos-Aires), Gustav Klimt (de Attersee), Leonardo da Vinci (Castello Sforzesco), Samira Makhmalbaf (Afghanistan), … Bij iedere combinatie van creatieveling en locatie, geïllustreerd met mooie foto’s, legt de auteur de verbanden en vertelt er ook bij hoe je die plaats kan bereiken.

Tussendoor doet de auteur nog  een resem suggesties over plaatsen waar hedendaagse creatievelingen misschien kunnen vinden wat hen elders ontbreekt: inspiratie, rust, werklust, ideeën, tijd, … Je hoeft overigens niet persé een artiest te zijn om van deze suggesties gebruik te maken en te genieten: er is voor elke reiziger wat van zijn of haar gading.

Of je nu op zoek gaat naar de inspiratiebron van een kunstenaar die je aanpreekt of naar jezelf of gewoon naar een schitterende vakantieplek, dit boeiende boek bezorgt je een schat aan ideeën. Zeker de doe-het-zelf reiziger kan hier zijn droomplek vinden.

Jonathan Lee

3791336452

192