Handleiding Voor Reisleiders En Reizigers

15,95

Van zodra je dit boek openslaat valt de veelzijdigheid op: de don’ts en de do’s voor de reisleider, een cursus communicatie en juridisch advies met veel achtergrondinformatie. De doelgroep: de al even veelzijdige reisleiders. Dit zijn de personen die instaan voor het goede verloop van de reis, de reizigers voorbereiden op een bezoek en problemen oplossen. Bij dit laatste hebben ze dan nog de taak om te tonen alsof er niets aan de hand is. Als het nog even kan dienen ze de reizigers te animeren. Kortom een zeer complexe taak. Met deze handleiding krijgt de reisleider een sterk houvast.

Ik begrijp wel niet goed waarom uit de titel op te maken valt dat het boek ook voor reizigers is. Het is vooral voor reisleiders een handig werkstuk. Heel goed zijn de samenvattingen na elk belangrijk onderwerp. Je voelt duidelijk dat de auteurs reeds tientallen jaren in het vak zitten. Om het geheel levendig te maken worden veel items voorgesteld door middel van een situatie of anekdote. Tof dat de auteurs ook het ‘verlangen om op reis te gaan’ uitgebreid beschrijven, inclusief de juridische gevolgen van een veelbelovende brochure. Hun vakbekwaamheid tonen ze heel sterk bij het onderwerp ‘discipline’. Een reisleider moet inderdaad zorgen voor orde in de groep maar mag niet autoritair overkomen. Een zoektocht naar het juiste evenwicht.

De auteurs zijn Vlaams, de uitgever is Vlaams en dat lees je in een ongelukkig stukje: ‘Een goede reisleider … verliest zijn eigen Vlaamse identiteit niet.’ Een reisleider die zich een Europeaan voelt kan net zo goed een goede reisleider zijn. Gelukkig komen nergens elders in het boek zulke ontsporingen meer voor, integendeel, wederzijds respect prediken ze alom. Het boek is er zowel voor de reisleider in een autocar, op een zandstrand in een warm land of op een of andere verre bestemming. Een moeilijke taak die de auteurs tot een goed einde brachten.

Het boek bulkt van de tips toch willen we je waarschuwen dat door het lezen van dit boek je geen volleerde reisleider bent. Een cursus blijft noodzakelijk. In die gespecialiseerde cursussen krijg je nog pak extra informatie om tenslotte in de praktijk het vak te leren. Eigenlijk zou het verplichte lectuur moeten zijn voor iedereen die met een opleiding reisleider wilt starten. Het neveneffect van dit boek is dat je een goed totaalbeeld krijgt over de sector en de taken van die reisleider in dit toeristisch netwerk.

Karel de Meulemeester – Karel Peeters

9058264351

187