Het Drijvende Koninkrijk

15,00

Een terechte heruitgave van het in 1983 verschenen boek. Nadat de auteur elf jaar als allochtoon in Londen – Theroux is Amerikaans staatsburger – heeft gewoond, besluit hij om Groot-Brittannië te verkennen. Dit wil hij doen door de volledige kustlijn van het koninkrijk rond te trekken. Meestal wandelend maar ook met het openbaar vervoer, waarbij de kleinere – met verdwijnen bedreigde – treinlijntjes zijn favoriet vervoermiddel zijn.

Het drijvende koninkrijk is een van Theroux’s betere boeken. Hij rapporteert wat hij ziet en noteert wat de mensen hem vertellen. Het is een natuurgetrouw verslag van een tocht rond Groot-Brittannië. Met opzet vermijdt hij de toeristische trekpleisters zoals musea, kastelen en kerken. Hierdoor komt het zwaartepunt nog meer op de menselijke betrekkingen en de natuurlijke omstandigheden langs de kust te liggen. Hij schuwt de schaduwkanten van de moderne samenleving niet: baldadige skinheads, drankzuchtigen en zwervers, allen komen ze aan bod in een bont pandemonium. Het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel: hij geniet ook van de mooie uitzichten langs de kust en de vriendelijke gastheren en gastvrouwen die hem in hun Bed & Breakfast’s ontvangen.

Met dit boek bewijst de auteur zijn buitengewoon scherp waarnemingsvermogen, met oog voor het detail en het algemeen patroon. Het is goed op weg om een klassieker in het genre te worden. Zijn Amerikaanse afkomst was een voordeel bij het schrijven van het boek, zo kon hij onbevangen de gedragingen van de Britten observeren en beschrijven.
Het boek sluit af met een register van de plaatsnamen.

Paul Theroux

90-450-1256-1