Beschermheiligen In De Lage Landen

29,50

Eerder publiceerden deze auteurs al enkele heiligenboeken, zoals dat over de Geneesheiligen in de Lage Landen. Heiligen kregen in de loop der eeuwen nog wel meer taken toegewezen door de gelovigen; beschermen was één daarvan. In deze rijkelijk geïllustreerde uitgave komen die heiligen aan bod die bescherming moesten bieden tegel allerlei onheil, rampen, gevaren en mogelijke ziekten, maar ook zij die aangeduid werden als schutspatroon voor bepaalde beroepen.

De auteurs hebben dit boekwerk ingedeeld in twee grote thematische hoofdstukken. In het eerste deel gaat het om beschermheiligen tegen noden, rampen en gevaren, terwijl in het tweede deel de beschermheiligen van beroepen en ambachten op de voorgrond komen. Telkens weer komt vooral die beschermheilige uitgebreid aan bod die in onze contreien als de belangrijkste beschouwd wordt in een specifiek “vakgebied” (bescherming tegen Angst, Armoede, Beheksing, Bezetenheid, …).  Daarnaast worden ook nog enkele andere beschermheiligen voor het specifieke vakgebied kort besproken.

Deze uitgave volgt het beproefde stramien van de voorgaande succesvolle werken met betrekking tot veel gekende en aanbeden heiligen in onze streken. De kennis omtrent dit stukje (volks)geloof neemt zienderogen af en het is bijzonder waardevol te noemen dat dit onderdeel van ons collectieve erfgoed op ruimere schaal bewaard en doorgegeven wordt aan belangstellenden.

De prettige en onderhoudende schrijfstijl van de auteurs zal er samen met de talrijke mooie illustraties zeker toe bijdragen dat dit boeiende stukje erfgoed in boekvorm vaak gelezen en geraadpleegd wordt.

Jo Claes, Alfons Claes, Kathy Vincke

9077942254

381