Spaanse Spoken

24,90

Welke spoken zijn het die de Spanjaarden decennialang collectief het zwijgen opgelegd hebben over de extreemrechtse dictatuur van Franco? Waarom zijn die spoken zo moeizaam te verjagen, ook onder jarenlang socialistisch bewind? Pas recent werd op iets ruimere schaal begonnen met het herbegraven van slachtoffers van het Franco-regime die tijdens de burgeroorlog genadeloos werden afgeschoten langs de kant van de weg of ergens op een akker.

Voorgaande is slechts één van de vragen waarop de auteur –correspondent in Spanje voor The Guardian- een antwoord zoekt op zijn lange zoektocht door het land waar hij de voorbije twee decennia woonde. Hoe zit het met de verhoudingen tussen het Catalaans en het Castillaans, dat eigenlijk de officiële taal van het land is? Waar kan je nog de meest levensechte flamenco horen? Wat is het verhaal achter de bloedige bomaanslagen op treinen in Madrid? Hoe sterk is de band met het Moorse verleden van het land, toen het ook een van zijn belangrijkste bloeiperiodes kende?

De schrijver zoekt antwoorden op vragen die helemaal niet of te weinig gesteld worden en toch essentieel kunnen zijn. De antwoorden zelf vind je al helemaal niet in klassieke reisgidsen. Spanje, zijn geschiedenis en zijn inwoners en hun gewoonten worden in dit boeiende en goed geschreven boek met het ontleedmes deskundig opengelegd. Ook als ze pijnlijk of niet zo aangenaam is heeft de waarheid haar rechten. Zeker diegenen die aan een langer verblijf in Spanje denken zullen aan dit boek een stevig houvast hebben.

Giles Tremlett

9789045013381

511