Overleven Als Gort In Frankrijk

19,95

Ilja Gort is een ongewone figuur in het schrijverswereldje. Behalve dat hij bijzonder vlot teksten uit zijn toetsenbord tovert heeft de man ook nog ervaring als wijnbouwer en componist. Voorliggend boek is een vervolg op zijn bestseller “Leven als Gort in Frankrijk” over zijn leven op het Franse platteland, tussen de wijnboeren.

In dit vervolgboek slaagt Gort erin om wijn van behoorlijke kwaliteit uit zijn druiven te persen. Maar ook dat levert leuke verhalen op: de wijn moet aan de man gebracht worden, al te veel Nederlandse toeristen stappen ongevraagd zomaar zijn wijnkasteel binnen, er moet gerekend worden samen met de boekhouders, het onderhoud van kasteel en wijngaard kosten geld, er zijn de heerlijke ochtenden met één lekkere croissant, de smulpartijen met oude en nieuwe vrienden, … Kortom in het leven van Ilja Gort blijkt altijd van alles te gebeuren dat leidt tot een of ander verhaal.

Iedereen beleeft allerhande in zijn of haar leven dat kan leiden tot verhalen, maar niet iedereen beleeft evenveel verhalen en heeft de gave om die verhalen over te brengen zoals Gort dat doet. Niet onbelangrijk daarbij is zijn eerder ongegeneerde levenshouding waarbij hij meteen op papier zet wat hij denkt over anderen of over situaties. De manier waarop Gort zijn verhalen brengt is moeilijk in een paar eenvoudige woorden te omschrijven: steeds direct, vaak grappig en soms hilarisch, soms ook ontroerend, steeds met een positieve kijk op het leven en alles wat ermee te maken heeft, altijd levendig beschreven en gelardeerd met grappige vergelijkingen. Af en toe steek je ook wat op van zijn inmiddels sterk toegenomen kennis van de wijnbouw.

Een bijzonder woord van appreciatie verdient de fraaie opmaak van dit boek. Naast de talrijke foto’s zij n er ook een reeks pagina’s waar de teksten verwerkt zijn in het beeldmateriaal of waar er gewoon een kleurrijke achtergrond gezorgd is. Teksten blijven natuurlijk het belangrijkst in een boek, maar zulke leuke afwisselingen kunnen het lezen veraangenamen of hier en daar de tekst aanvullen of versterken.

Hoogst aangenaam bezoek om lezen. Ik kijk er zowaar al naar uit om het eventuele vervolg te lezen op een terrasje met uitzicht op een wijngaard, met een glas goede wijn of een pastis bij de hand.

Ilja Gort

9789043909501