Duurzaam Reizen In De Praktijk

12,50

Reisbegeleiders zijn sinds enige jaren geconfronteerd met een nieuw aspect in het reizen: duurzaam toerisme. Reisorganisatoren verkondigen gretig dat ze tijdens hun reizen daar rekening mee houden. Toeristen hebben het vaak moeilijk met de maatregelen rond duurzaam toerisme. Op het veld is de reisbegeleider dan nog eens geconfronteerd met talrijke problemen, enerzijds om te proberen duurzaam toerisme om te zetten in de praktijk en anderzijds om de klanten van het nut te overtuigen. Met dit boek krijgt de reisbegeleider veel ondersteuning, morele en praktische.

Wat doe je als reisbegeleider met plastic waterflessen? Waar laat je het afval tijdens een kampeersafari? Wat zeg je tegen deelnemers die pennen en ballonnen aan kinderen willen uitdelen? Hoe maak je duidelijk dat bepaalde bevolkingsgroepen liever niet gefotografeerd willen worden? Wat adviseer je deelnemers bij het onderhandelen over souvenirs? Kun je in Afrika zomaar een schooltje met je groep bezoeken? Bij dit soort vragen wordt in dit boek stilgestaan.

De auteur, Jolijn Geels, schreef dit boek a.h.v. feiten, vragen en ervaringen van reisbegeleiders. De auteur – die zelf meer dan 35 avontuurlijke groepsreizen heeft begeleid – formuleert hierop een haalbaar antwoord maar geeft grif toe dat er nog vele vragen open zullen blijven.

Het eerste deel van het boek is een steunpunt voor de reisbegeleiders. Je leest er tips hoe je het algemeen moet aanpakken. In het tweede deel volgen dan de specifieke thema’s van duurzaam toerisme: natuur, afval, kamperen, souvenirs, culturen, religie, fooien, bedelen, fotograferen, … tot zelfs de impact van sportieve activiteiten. De auteur heeft er alles aan gedaan om het onderwerp praktisch te onderbouwen. Als inleiding op een thema krijg je dan ook veelal eerst een anekdote of praktijkervaring.

Dit boek is in de eerste plaats geschreven voor reisbegeleiders die verre bestemmingen aandoen. Doch iedereen die betrokken is bij deze reizen, van reisorganisatoren tot de toerist zelf, zal hieruit veel nuttige en praktische tips halen, van organiseren tot beleven.

Jolijn Geels

9789076888781

128