Wittebrood In Rode Wijn

22,95

De grote filosoof Erasmus schreef weliswaar onder meer “Lof der Zotheid”, maar wordt toch algemeen bekeken als een strenge en ascetische man. Misschien dragen zijn afbeeldingen daartoe bij? Diana Dubois bekijkt hem in haar tweede literaire kookboek vanuit een totaal andere invalshoek, die van zijn culinaire interesses en zijn aandacht voor goede manieren.

Culinaire en gastronomische belangstelling is de lekkere rode draad doorheen het levensverhaal van Erasmus zoals de auteur het hier op vlotte wijze vertelt. Tussen de verschillende levensfasen door krijg je allerhande recepten aangeboden die in Erasmus’ tijd gangbaar waren, vooral dan in de rijkere keuken. Soms krijg je ook een tas thee of een ander drankje aangeboden. Vermelde Erasmus in zijn boeken of brieven ergens een gerecht of drankje, dan toog de auteur daarnaar op zoek. Omdat niet alle keukengeheimen van de grote filosoof te achterhalen vallen laat de schrijfster her en daar ook de middeleeuwse en zelfs de Romeinse keuken aan bod komen.

Alle recepten zijn door de schrijfster uitgetest en uitgeschreven voor vier personen. Je kunt dus zelf ook aan de slag. Sommige gerechten hebben vreemde titels (gespleten nonnen, hoerenwindjes, roffioelen,…), andere klinken dan weer verrassend hedendaags (mosselen in eigen vocht, witvis in boter, …). Elders ontdek je minder bekende kruiden of specerijen die misschien wat minder makkelijk te vinden zijn: foelie, mirte, paradijskorrels, tuinmelde,… Ook naar sommige groenten of andere ingrediënten kan het even zoeken zijn: kardoen, pastinaak, zee-egel, schelvislever, …

Geografisch is de auteur iets minder sterk dan culinair, literair of historisch, anders zou ze er nooit toe gekomen zijn Anderlecht “een klein dorp bij Leuven” te noemen. Erasmus ging tafelen bij tal van vooraanstaande figuren en ook zijn kenissen en medewerkers duiken wel eens op in dit boek. Misschien is er in een volgende editie ook een plaatsje voor de Vlaming (en dus wellicht lekkerbek) Hilarius Bertolf, een van zijn secretarissen, die zelfs een straatnaam toegewezen kreeg in Gent.

De titel van dit luxueus ogende werk verwijst naar Erasmus’ favoriete hapje wanneer hij zich, zoals wel vaker, minder goed of ziek voelde: korsten van wittebrood gedoopt in rode wijn (bij voorkeur Bourgondische). Binnen de zachte omslag zit een fraai uitgegeven boek, gedrukt in kleur op perkament achtergrond en mooi geïllustreerd.

Een heerlijk kook- en leesboek!

Category: Zondagsboeken

Diana Dubois