Vlaamse Primitieven: De Mooiste Tweeluiken

29,90

De aanwending van tweeluiken of diptieken is al veel ouder dan de tijd van de Vlaamse Primitieven en is ook niet beperkt tot de schilderkunst, maar werd ook in andere kunstdomeinen aangewend. Maar het is wel zo dat het schilderen van diptieken een hoogtepunt kende tijdens de bloeitijd van de Vlaamse schilderkunst in de 15de eeuw.

Diptieken zijn werken die bestaan uit twee bij elkaar horende panelen van dezelfde vorm en afmetingen. Voorliggende uitgave vloeide voort uit een studie van de tweeluiken en de tentoonstelling die daar rond werd opgezet in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen en nog loopt tot 27 mei 2007. Voor die tentoonstelling werden 35 van de mooiste tweeluiken uit de tijd van de Vlaamse Primitieven (15de eeuw en begin 16de eeuw) samengebracht. Een aantal ervan waren al eeuwenlang van elkaar gescheiden en werden speciaal voor deze tentoonstelling (en in dit boek) weer samen gebracht.

In dit interessante en fraaie boekwerk staan alle 35 tweeluiken afgebeeld en zijn ze voorzien van commentaar, de ene al meer in detail dan de andere. Het gaat om werken van bijna alle belangrijke meesters uit de periode van de Vlaamse Primitieven: Jan Van Eyck, Hugo van der Goes, Hans Memling, Rogier van der Weyden, Gerard David en een aantal onbekende meesters. Tevens is er veel aandacht voor de inhoud van de werken, de schildertechnieken en de historische achtergrond.

Eenmaal de tentoonstelling voorbij rest er alleen nog deze belangrijke uitgave als blijvende en waardevolle herinnering aan talrijke van deze tweeluiken. Sommige ervan zullen weer gescheiden worden, andere zullen weer verhuizen naar alle uithoeken van de wereld.

Nico Van Hout

9789055446605

112