Spirituele Plekken

20,00

De auteur ging op zoek naar plekken die spirituele gevoelens zouden kunnen oproepen en bundelde er 25 in deze uitgave. Misschien is “heiligdom” in de breedste betekenis van het woord een beter woord dan “spirituele plek”? Zo’n plek hoeft overigens niet per sé een werk van mensenhanden te zijn; de natuur creëerde ook plekken die achteraf door de mens als “heilig” of “spiritueel” gezien werden. De auteur omschrijft die locaties ook wel als “plaatsen, die meer zijn dan ze lijken”. Zoiets doet een zeer nuchter iemand al snel denken aan luchtbellen, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.
Sarah Baxter beschrijft een hoop plaatsen waarbij ik me best iets kan voorstellen omtrent “heilig”, zoals Avebury het eiland Iona, Lourdes, Adam’s Peak, Teotihuacan, Mauna Kea, enz … De eindbestemming van de Camino de Santiago moge dan wel degelijk een heilig aureool hebben, om het ganse traject als dusdanig te betitelen is toch wel vergaand. Bij Mont Saint-Michel denk ik dan weer eerder aan toeristenmagneet dan iets heilig of spiritueel. Hoe weinig talrijk zijn de mensen die daar iets spiritueel gewaar worden? De overgrote meerderheid van de miljoenen bezoekers weet wellicht niet eens een heiligdom aan te doen.
Voor de niet zo bereisde spirituele medemens is hier beslist inspiratie, reisinspiratie weliswaar, te vinden. Liefhebbers van schoonheid vinden hier ook wel reisdoelen naar hun gading. Slotvraagje, gewoon uit interesse: moet je in deze tijden van strijd tegen klimaatopwarming wel ver reizen om spirituele ervaringen op te doen?

Sarah Baxter

9789089897855

144