Katarakt Anders Bekeken

19,95

De schitterende landschappen van Haspengouw en het lekkers dat de tafels er te bieden hebben zijn de twee belangrijkste thema’s van deze fraaie uitgave. De prachtige VRT-reeks “Katarakt” is een uitstekend excuus om de aangenaamste aspecten van deze Limburgse regio onder de aandacht van een groter publiek te brengen.

Tal van auteurs deden al pogingen om Haspengouw in woorden te vatten, de ene al met meer succes dan de andere. Vooraan in deze uitgave zijn het de acteurs van “Katarakt” die hun gevoelens omtrent deze Vlaamse variant van Toscane omschrijven, de ene al lyrischer dan de andere. Zowel het lekker tafelen als de fraai gevormde landschappen met hier en daar een verborgen dorpje, een robuuste vierkantshoeve of een lieflijk kasteel maakten een blijvende indruk. Het zijn dan ook die aspecten die in de vele daaropvolgende pagina’s meer uitgebreid voorgesteld worden. Tussendoor wordt je ingewijd in die aspecten van Haspengouw die kunnen worden gebundeld onder de noemer “gastvrijheid”. Praktische pagina’s wijzen je de weg naar genieten van Haspengouw. Informatie over Haspengouwse lekkernijen wordt tussendoor geserveerd.

Auteur Anja Defoort brengt op een bijzonder vlotte wijze de talloze toeristische hoogtepunten van Haspengouw onder woorden. De term “zwierig” voor de schrijfstijl is niet overdreven. De lezer krijgt een boek voor ogen dat lijkt op een combinatie van een uitnodiging, een klassieke reisgids en een gastronomisch menu. Hij / zij wordt als het ware meegevoerd in een sfeervol verhaal dat hem / haar uiteindelijk doet ontwaken temidden een heerlijk landschap, dat van Haspengouw natuurlijk. De bijzonder geslaagde foto’s van Marc Wauters dragen daartoe het hunne bij.

Category: Zondagsboeken

Anja Defoort

9789020974973