Italië Na De Zomer

17,95

Na het zomerseizoen moet je Italië bezoeken, als de meeste toeristen weer weg zijn. Dan ontdekt het land weer zichzelf en laat het zich ontdekken door hen die bleven of nu pas komen. Anne Branbergen is één van die blijvers, jarenlang woont ze in het land dat haar ooit in zijn greep kreeg.

De auteur gaat niet zozeer op zoek naar monumenten en uitgelezen gastronomische locaties; het zijn vooral de mensen die haar boeien. Dankzij haar vele contacten, haar jarenlange aanwezigheid in het land en ook wel door haar bijzondere kennis van en interesse voor film slaagt ze erin mensen te ontmoeten die écht iets te vertellen hebben, al zitten er ook wel Amerikaanse parvenu’s tussen die zich voor een weekje weer hun roots herinneren.

De boeiendste ontmoetingen zijn deze met mensen die, ondanks hun bijna vergeten taak in de Italiaanse administratie, toch bijzonder veel inzet vertonen voor wat hun was toevertrouwd. Een van hen is iemand die het ondergrondse Rome welhaast beter kent dan historici en archeologen. Bijzonder boeiend zijn ook de ontmoetingen met andere “gewone mensen”, zoals de man die de lekkerste wijn van het land maakt of de zoekers naar “funghi porcini”. Een categorie apart zijn de gesprekkingen met de grote regisseur Ettore Scala en met Ennio Morricone, ’s werelds best bekende filmcomponist.

Anne Branbergen bezorgt de lezers een andere kijk op Italië en aspecten van zijn verleden. Erg aangenaam om lezen en een interessante bijdrage leverend aan het nooit voltooide beeld van dit complexe land.

Anne Branbergen

9789035131798

223