In De Schaduw Van De Keizer

29,95

De in Spalbeek (Limburg) geboren Hendrik van Veldeke, de eerste grote dichter in onze taal, kreeg niet altijd de waardering en de aandacht die hij verdiende. Sinds 1928 kijkt hij van op zijn grote steen uit over de Hasseltse boulevard, maar ook dat gebeurde onder afkeuring van Franstalige Belgicistische kringen, die hem een halve Duitser noemden. Samen met het zelfbewustzijn van de Nederlandstaligen nam ook de belangstelling voor deze dichter van eigen bodem toe. Die aandacht uit zich niet alleen onder de vorm van dit prachtige boek, maar ook via een literair en kunsthistorisch project dat nog loopt tot 6 januari 2008 (zie ook www.euroreizen.be).

Dit werkstuk van Jozef D. Janssens, hoogleraar-emeritus in de medioneerlandistiek, plaatst Hendrik van Veldeke in een breed kader: niet alleen een tijdskader zoals aangegeven in de ondertitel wordt, maar ook een geografisch kader waarin de rol van de dichter in een Europees kader bekeken wordt.

Over het leven van de dichter zijn slechts enkele summiere vermeldingen gedaan, maar grondige studie van zijn werk en dat van tijdgenoten-dichters laten de auteur van dit boek toe een figuur te schetsen waarvan de contouren toch ietwat duidelijker worden. Van Veldeke treedt naar voor als een Limburger met Europese allures.

Deze rijkelijk geïllustreerde uitgave is geen makkelijke, hapklare biografie geworden. De auteur stak er veel studiewerk in; van de lezer mag verwacht worden dat hij de nodige tijd en aandacht besteedt om dit studiewerk zo goed mogelijk tot zich te nemen. Na de (her)ontdekking van de figuur Hendrik van Veldeke en zijn werk kan de lezer zich geïnspireerd voelen om de regio’s waar hij verbleef en schreef te bezoeken, in eerste instantie Hasselt en omgeving en Maastricht.

Jozef D. Janssens

9057305283

207