Het Paradijs

19,95

Waar ligt het paradijs? Reizigers, toeristen, trekkers, vakantiegangers; ze zoeken er vandaag allemaal naar, maar voorlopig slaagt niemand erin het te vinden. Sommigen bedenken misschien hun persoonlijk paradijs, maar veel meer mensen kijken uit naar een paradijs dat anderen voor hen moeten vinden.

In het verleden waren er echte paradijszoekers, mensen zelfs die hun eigen paradijs trachtten te bouwen of er toch grootse plannen voor bedachten. Vaak waren die paradijszoekers religieus geïnspireerd, maar ook tegen die achtergrond in werd er druk over het paradijs gespeculeerd. Voor anderen is een paradijs overigens niets iets ongrijpbaar nieuw: vaak is het paradijs een concept dat ze verloren hebben, de plaats waar ze hun jeugd doorbrachten bijvoorbeeld.

Dit boek biedt de lezer een chronologisch gerangschikt overzicht van hoe mensen door de eeuwen heen hun paradijs zagen. Gezien de zoektocht naar een paradijs vaak een persoonlijke zaak is, voegt de auteur ook zijn eigen paradijservaringen toe. De lezer zal zich misschien de vraag stellen hoe zijn / haar persoonlijk paradijs eruit ziet. Voor velen is de jaarlijkse vakantie wellicht een soort vlucht of een zoektocht naar een eigentijds paradijs?

De perfecte wereld is wellicht niet of bijzonder moeilijk te vinden. In afwachting daarvan biedt Kevin Rushby ons alvast een erg boeiend en vlot geschreven overzicht van de activiteiten van de velen, vaak dromers en dwepers, die ons reeds voorgingen op die zoektocht. Aan de hand van deze uitgave kun je alvast eens een kijkje gaan nemen naar wat er nog rest van enkele van die vroegere paradijzen.

Kevin Rushby

9789025346911

271