Ararat

19,90

Ararat is een berg die iedereen aanspreekt. Zowel gelovigen van diverse godsdiensten als ongelovigen stellen belang in de mythische ark die daar zou gestrand zijn na de zondvloed. Tallozen hebben gezocht naar enige glimp van bestaan van de ark, hier en elders. Niemand kan met stelligheid beweren dat ze gevonden is. Dus wordt er verder gezocht. Ook Frank Westerman bereidt zich voor op de klim.

Voor de Nederlandse auteur Westerman is er echter meer aan de hand dan alleen maar de berg Ararat, de beklimming ervan en de zoektocht naar de ark. Balancerend op de dunne scheidslijn tussen godsdienst en wetenschap gaat hij ook op zoek naar zichzelf, meer nog naar de God die nog alomtegenwoordig was in zijn jeugd, maar die hij inmiddels afgewezen heeft. Zoals hij zelf schrijft is dit “een boek over geloven en weten, over religie en wetenschap, met als middelpunt de Ararat”. Westerman etaleert in dit zoek niet alleen zijn talenten als verteller, maar ook die als filosoof.

Tijdens de wat moeizame voorbereiding van zijn reis naar de voet van de Ararat en de zware klim naar de top maakt de lezer ook kennis met tal van anderen die ooit hoopten ergens een spoor van Noah’s ark te vinden. De auteur zegt het zelf heel mooi wanneer hij in Istanbul is: “… ik hield nu eenmaal van de plaatsen waar je de naschokken van de geschiedenis kon voelen”. Onder de zoekers en de klimmers tref je zowel Jim Irwin, ooit de 8ste mens die voet zette op de maan, als godsdienstig overtuigden en gelukszoekers. Duiken ook in het verhaal op: mensen uit Westermans’ kennissenkring die geologische of andere informatie kunnen aanleveren over die berg met de mooie naam, bestaande uit letters en lettergrepen waarmee je zelf een berg kan bouwen.

De Ararat, op de grens van Turkije en Armenië, spreekt nog meer tot de verbeelding na lezing van dit boek. Of je nu gaat voor de top, voor de ark of voor jezelf, in alledrie de gevallen is dit werkstuk een prima wegwijzer en een bron van informatie en inspiratie.

Frank Westerman

9789045012995

284