Zelf Koranlezen

16,95

De Koran roept vragen op en kan zorgen voor discussies, zowel bij moslims als bij niet-moslims. Bovendien is de Koran is niet de enige bron van richtlijnen en inspiratie voor moslims. Daarnaast zijn er ook nog de andere gezaghebbende islamitische teksten: de traditieverzamelingen (hadith), de shariahandboeken, de fatwaverzamelingen en de korancommentaren (tafsir). Hans Jansen, arabist, koranvertaler en hoogleraar, maakt de lezer in eerste instantie wegwijs in het bijzonder complexe wereldje van voormelde religieuze teksten.

Nadien bespreekt de auteur een aantal koranteksten, inclusief religieuze betekenis en historische achtergrond. Geleidelijk aan klimmen de teksten op in moeilijkheidsgraad en complexiteit om de niet-islamitische leken terzake voor te bereiden op het zelf lezen van de koran. Nergens verheelt de schrijver dat de Koran een moeilijk boek is en dat het lezen ervan bijzondere aandacht vereist. Bij wijze van afsluiter worden enkele thema’s behandeld die het debat over de Koran zo moeilijk maken.

Dit boek vormt een boeiende mengeling van taalkunde, geschiedenis en religie dat de lezer beslist weet te boeien. Af en toe is er evenwel ook een minder wetenschappelijk stapje terzijde waarbij de “vrienden en vriendinnen van de islam” een toch wel ongebruikelijke veeg uit de pan krijgen. Zo zwengel je het debat niet aan.

Zelfs als je er nooit toe komt de Koran of andere islamitische teksten te lezen brengt dit boek toch verheldering voor wie geïnteresseerd is in het islamitische gedachtegoed en de leefwereld van de islamieten.

Hans Jansen

9789029566285

226