Gent … Steengoed

40,00

De stad Gent staat vol met prachtige bouwwerken uit uiteenlopende tijden, waarin natuursteen meestal een belangrijke rol speelt. Daarnaast vind je nog tal van andere toepassingen van natuursteen: als vloerbedekking, bij de bouw van bruggen, onder de vorm van ornamenten en zelfs als kanonskogel. De auteurs nemen je mee door de stad en informeren je over zeer uiteenlopende aspecten van natuursteen en de aanwending ervan. Waar en wanneer werd welke steen gebruikt, waar kwam die vandaan en hoe geraakte die hier, wie bestelde en betaalde de stenen, wie kapte ze en wie liet er zijn merktekens in achter, … Achter iedere steen zit wel een verhaal.

De auteurs bestuderen 22 belangrijke gebouwen uit de periode van de 15de tot het begin van de 20ste eeuw meer in detail. Daarnaast beschrijven de auteurs in een apart belangrijk hoofdstuk de “geologische context” van de verschillende soorten natuursteen met onder meer informatie over de kenmerken, de eigenschappen, het gebruik en de classificatie ervan. De toeristische interesse is de voorbije decennia veel breder geworden. Mooie gebouwen bekijken groeide bijwijlen uit tot diepgaande belangstelling en studie. Met deze zeer leerrijke en zeer degelijk geïllustreerde uitgave beantwoorden de auteurs aan deze trend. Ten behoeve van de lezers die minder thuis zijn in deze materie is het boek aangevuld met enkele verklarende woordenlijsten.

Naast het hoofdwerk “Gent … Steengoed” omvat deze uitgave nog een tweede deeltje. “Gent … Steenroute” is een wat handiger boekje om mee te nemen op een stadswandeling. Met behulp van een kaart kan je 37 belangrijke natuurstenen gebouwen en monumenten aandoen, hier telkens voorzien van beknopte informatie. Deze uitgave helpt om Gent anders en opnieuw te ontdekken. Je maakt niet alleen kennis met de natuursteen, maar soms ook met de mensen erachter. De kennis die je in dit boek opdoet over natuursteen kan je probleemloos aanwenden elders in de wereld.

diverse

9789038214023

412