De Aarde Morgen

24,95

Iedereen is erover geïnformeerd dat de gletsjers afsmelten, dat de omvang van het Poolijs vermindert, dat de gemiddelde temperaturen stijgen en dat het weer vooral het afgelopen decennium vreemde kuren uithaalde. De grote meerderheid van de onafhankelijke wetenschappers gaan akkoord met en waarschuwen voor het fenomeen van “Global Warming”. Over wat die opwarming precies zal betekenen voor onze aarde daarover is minder duidelijkheid en minder eensgezindheid.

De inhoud van deze uitgave is tweeledig: ze bundelt een hoop gegevens over de opwarming van de aarde en toont ons de visie van de auteur over de gevolgen ervan. Er zijn massa’s gegevens beschikbaar over de opwarming van de aarde, daaruit de meest veelzeggende selecteren is een moeilijk taak, zoals de auteur lijkt te ondervinden. Soms doet hij bovendien zodanig zijn best om voor een zo breed mogelijk publiek te schrijven dat hij zelf onwetenschappelijk dreigt te worden. Termen als “C12, een speciale vorm van koolstof”, “goede en slechte ozon” of “beschermde aardgasvoorraad” in plaats van “aardgasvoorraad in een beschermd natuurgebied” illustreren dit. Schrijven dat de afstand tot de zon voor Venus en de Aarde “praktisch gelijk” is klinkt vreemd in de oren wanneer je het enorme temperatuurverschil van beide planeten bekijkt. In de paragraaf “werkelijke oplossingen” heeft de auteur wellicht vervoer over water in plaats van per vrachtwagen over het hoofd gezien als een bijdrage tot vermindering van de uitstoot.

De visie van de auteur op de gevolgen van de opwarming van de aarden wordt onder meer getoond aan de hand van fraaie tekeningen die soms apocalyptische beelden tonen van steden en monumenten die vandaag nog druk bezocht worden door toeristen. Ook het Atomium wordt getoond als “het enige monument dat in België nog boven de sneeuw uitkomt”. Wat dan gedacht van bijvoorbeeld de Onze-Lieve-Vrouwetoren in Antwerpen die nog 21 meter hoger is? Misschien had de auteur ook hier andere bronnen moeten consulteren dan bijna uitsluitend Franstalige?

Dit werk zet een trits gegevens over de opwarming van de aarde op een rijtje. Dat is beslist een verdienste. De mogelijke scenario’s voor de toekomst die de auteur toevoegt zijn nog onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd om de gegevens in het eerste deel van het boek te versterken.

Yannick Monget

9789020972085

192