De Rembrandt Gids

17,50

De 400ste verjaardag van de geboorte van Rembrandt is een geschikte gelegenheid om een bezoek te brengen aan de plaatsen en landschappen die in verband staan met de meester en zijn tijd. Wie weet hoe die locaties binnen enkele jaren misschien weer verder zullen aangetast zijn.

In deze gids bieden de auteurs fiets- en wandelroutes langs meer dan honderd bezienswaardigheden die op een of andere wijze in verband staan met de meester. In een inleidend hoofdstuk wordt een beeld opgehangen van de grote meester en krijg je achtergrondinformatie over de tijd en de plaatsen waar hij leefde en werkte. De auteurs nemen je nadien mee op wandelingen en fietstochten door Leiden, Amsterdam en omgeving en Den Haag. Kaarten maken je daarbij verder wegwijs. De mensen op de achtergrond, die van Productie en Layout, verdienen een speciale vermelding: zelden krijg je een zo fraai en creatief fiets- of wandelgids in handen. Met hun werk doen ze de grote meester beslist geen oneer aan.

Tussen de verkenningen door schenkt deze gids aandacht aan het icoon Rembrandt of enigszins onbeleefd gezegd: waarvoor werd zijn naam gebruikt of misbruikt voor producten of diensten waarbij je je al dan niet nog een vage link met de meester zelf of de schilderkunst kunt voorstellen. Het gaat daarbij zowel om tulpen, tandpasta, een kinderdagverblijf en een wolkenkrabber als kunstschildersmaterialen. Ik kan me voorstellen dat de schilder verstoord opkijkt van achter zijn ezel als hij merkt hoer er met zijn naam gemorst wordt.

Wil je ter plekke het spoor van Rembrandt volgen dan kan je aardig aan de slag, die bovendien ook behoorlijk voorzien is van toeristische en andere informatie. Ook voor wie het liever allemaal vanuit een luie zetel bekijkt is deze gids één lange en rijkelijk geïllustreerde tocht door het leven van Rembrandt van Rijn. Wie weet doe de meester de vonk overslaan en ga je toch op verkenning?

Category: Wandelgidsen

Martijn De Rooi & Sylvia Pessireron

908541022-3