Reis Door Cyprus

24,90

“Reis door Cyprus” is het verslag van een unieke reis die Colin Thubron op het eiland ondernam. Het werd een voettocht van negenhonderd kilometer door een landschap dat aan de ene kant getekend wordt door een mozaïek van geschiedenis, mythen en anekdotes en aan de andere kant door de tweespalt tussen Grieken en Turken. De auteur geeft een levendige beschrijving van het landschap, de architectuur en zijn bewoners. Hij ondernam deze reis in de lente en zomer van 1972, een van de laatste jaren van vrede tussen de beide gemeenschappen. Het is een verhaal over een land dat in deze vorm voorgoed verdwenen is.

Verwacht geen echt reisverhaal zoals we dat gewoon zijn van bijvoorbeeld Paul Theroux of Bruce Chatwin. Thubron zwerft blijkbaar over het land zonder vooropgesteld doel en vertelt informatief en boeiend over zijn ervaringen. De geschiedenis van het eiland en zijn bewoners heeft altijd voorrang op het reisplan, als dat er al is. De auteur overnacht in kloosters, bij de inwoners die hem onderdak verschaffen of gewoon in open lucht. Daardoor kan hij tot de kern van gebeurtenissen doordringen. Doordat hij, in die periode, nog ongestoord van noord naar zuid kon reizen was het voor hem mogelijk de verschillende standpunten te vergelijken en op hun waarde evalueren.

Colin Thubron is met zijn reisboeken reeds verschillende malen bekroond. Hij reist vooral door het Midden-Oosten, Rusland en Azië. Daarnaast heeft hij een aantal romans op zijn naam staan. Hij is medewerker en recensent bij The Times, The Times Literary Supplement en The Spectator.

Colin Thubron

90-450-1146-8

320