Trotter Finland

14,95

Trotter reisgidsen hebben de reputatie gedegen en bondige reputatie te brengen. De meeste uitgaven maken die reputatie ook met verve waar. Toch vallen er ook wel eens uitschuivers te noteren zoals in deze editie.

Rauma, met zijn 38.000 inwoners, wordt omschreven als “de op twee na grootste stad van Finland”. Enig uitpluizen leert dat de stad eerder rond de twintigste plaats gerangschikt wordt. Fins is een moeilijke taal, om contacten te leggen ga je best op zoek naar iemand die bijvoorbeeld Engels begrijpt. De auteurs geven je dit advies: “Iedereen onder de veertig die middelbaar onderwijs gevolgd heeft spreekt Engels”. Hoe identificeer je mensen op basis van hun studieniveau? Elders lees je dat er voor politiek bestuur “een cohabitatie van verschillende partijen nodig is”. De auteurs bedoelden allicht een “coalitie” want een politieke cohabitatie heeft een andere betekenis. In de ogen van de auteurs is Jyväskylä een “onuitspreekbare naam”. Wie al even gereisd heeft kan allicht tientallen namen opnoemen die véél moeilijker zijn.

Ook inzake praktische reisinformatie is dit boek niet foutloos. Het “City Hotel” in Rovaniemi omschrijven als “luxueus” is meer dan ruimschoots overdreven. Ik moest noteren dat rond de stad Kuopio, te midden van een schitterende natuur, de mogelijkheden voor fietsvakanties en fietsverhuur slechts beperkt werden weergegeven. Jammer, want hier is net een van zeldzame mogelijkheden in Finland waar je ook in ’t Nederlands fietsvakanties kan boeken.

Het is best te begrijpen dat deze uitgave niet alle plaatsen in Finland kan opnemen (alhoewel er slechts 114 steden zijn), maar interessante plaatsen als Lappeenranta en Lahti zouden toch niet mogen ontbreken. Lappeenranta ligt dichter bij Sint-Petersburg dan bij Helsinki en kan onder meer uitpakken met de oudste orthodoxe kerk van het land, een kasteel, musea, een gemiddeld hogere zomertemperatuur, een schitterende omgeving, enz … Het eveneens ontbrekende Lahti kan bogen op enkele fraaie historische gebouwen, een fraai park met beeldhouwwerken, interessante geleide wandelingen, diverse theaters, een familiepark, enz …

Deze reisgids bevat een behoorlijk pakket informatie, zeker voor wie zich niet al te grondig of langdurig in Finland wil of kan verdiepen, maar die informatie is hier en daar nog vatbaar voor verbetering en aanvulling.

9020964623

314