Spanje, Een Reisgids

25,00

Mocht ik de opdracht krijgen nu een uitgebreide reisgids over Spanje te schrijven, ik zou er een zwaar hoofd in hebben. Rik Zaal nam blijkbaar alle tijd om dit land in alle richtingen en naar alle uithoeken met de wagen te doorkruisen om materiaal in te zamelen voor deze bijzondere turf.

De bijzonder talrijke klassieke bezienswaardigheden die Spanje te bieden heeft worden allemaal bezocht, naast zovele andere die niet vaak of zelden de schijnwerpers van het druk-druk-druk-toerisme halen. Een eerste verdienste van de auteur is dat hij de bijzonderste kenmerken van bezienswaardigheden in rake bewoordingen weet te schetsen. Belangrijker nog is dat hij geen blad voor de mond neemt bij de beoordeling ervan. Ongezouten komt hij voor zijn mening uit, als het mooi is maar ook wanneer hij het maar niets vindt. De lezer hoeft het absoluut niet eens te zijn met die mening, belangrijk is dat Rik Zaal ze op papier zet. Spanje en zijn bezienswaardigheden worden er niet minder aantrekkelijk door.

Zeker even leuk voor de lezers is dat de auteur hen de weg toont naar lekkere restaurants en aangename, meestal betaalbare overnachtingplaatsen. Bovendien vertelt de auteur onderweg op een erg onderhoudende wijze allerhande gebeurtenissen uit de complexe geschiedenis van Spanje. Probeer bijvoorbeeld maar eens de ontstaansgeschiedenis en de terreur van de ETA in enkele alinea’s uit de doeken te doen.

Voorliggend boek is al de vijfde verbeterde druk; beslist een aanduiding voor het succes ervan. In één en dezelfde alinea het plaatsje Sabada eerst omschrijven als stad en vervolgens als dorp is een foutje dat al had moeten opgemerkt zijn. De auteur lijkt me niet meteen een drankenkenner als hij beweert dat “de fino de edelste van alle sherry’s” is. Wat dan met bijvoorbeeld manzanilla, amontillado en oloroso?

Ondanks deze kritische eindnoot moet toch gezegd dat deze reisgids een bijzonder interessante en boeiende metgezel is waarmee de lezer graag en goed geïnformeerd door Spanje kan trekken.

Rik Zaal

9789029564984