Noord-Engeland

14,95

‘Noord-Engeland’ is een uitgave van de nieuwe reeks ‘Mijn reisgids’, geschreven door journalisten van bij ons die gepassioneerd zijn door een vakantieregio. Voor deze bestemming koos de uitgever voor Dirk Musschoot. Hij reist reeds meer 25 jaar naar Noord-Engeland en weet maar van geen ophouden. Zoals hij zelf schrijft is het moeilijk om die passie te omschrijven: ‘Het zijn de fantastische landschappen van The Lakes, The Moors en The Cheviots. Het zijn de mist en de wind, de Yorkshire pudding en de Cumberland sausage, de warmte van een pub in het hartje van de winter … en de mensen met hun rare Engels.’

Dit concept van reisgids weet mij zeker te bekoren. Verwacht geen inleiding met een stukje geschiedenis, gastronomie, folklore, … Met de reeks ‘Mijn reisgids’ stelt men je na de overzichtskaart onmiddellijk de 99 favoriete plekken voor van de auteur. Die overzichtskaart is wel handig want elke locatie krijgt een paginaverwijzing. Bovendien heeft elke regio een apart kleurtje waardoor dat je ook eenvoudig het betreffende hoofdstuk kunt terugvinden.

Die 99 bezienswaardigheden kunnen een museum zijn maar ook een rondrit of een bijzonder logeeradres. Daarbij komen zowel bekende als onbekende plekjes aan bod. De beschrijvingen zijn zeer praktisch opgevat en geven je een goed beeld van wat je er mag verwachten. De auteur kan het niet verbergen dat deze streek en zijn attracties voor hem ongenaakbaar zijn. Vele teksten beginnen immers met ‘de mooiste’, ‘de grootste’, …

De rode draad doorheen dit boek zijn ook de talloze verhalen en de gedichten van William Wordsworth waaruit de auteur citeert en verwijst. Wie naar Noord-Engeland reist moet zeker de aankoop van deze reisgids overwegen.

Dirk Musschoot

90-209-6397-X

238