Nederland Weer Mooi

24,95

Eeuwenlang hielden kleine landschapselementen stand, maar de voorbije decennia verdwenen vele ervan in snel tempo. Het wordt hoogtijd om meer aandacht te hebben voor wat er nog rest en ze waar mogelijk te herintroduceren. Dit goed gedocumenteerde en fraai geïllustreerde boek beschrijft de nog aanwezige kleine landschapselementen en ijvert voor de herwinning van het landschap. Bij het boek hoort een eveneens fraai geïllustreerde map met 11 routebeschrijvingen van wandel- en fietstochten doorheen de allermooiste landschappen.

Het boek toont Nederland als een land dat een zeer afwisselend landelijk landschap had, waarvan gelukkig ook nog een gedeelte bewaard bleef. De kleine landschapselementen, die zulk een belangrijke rol spel in het agrarische landschap, worden hier deskundig beschreven in al hun aspecten. Het gaat om heggen, sloten, houtwallen, elzenhagen, graften, bomendijken, holle wegen, eswallen, landwegen, … Je leert hoe ze te herkennen, hoe je eventueel hun ouderdom kan bepalen, hoe ze te onderhouden, waar ze te vinden zijn, door welke dieren ze bevolkt of bezocht worden, .. In het hoofdstuk “Ons landschap terug” bekijkt de auteur welke de nefaste invloeden zijn van de verdwijning van dit soort landschappen en tot welke resultaten de herwinning van het landschap kan leiden. Het afsluitende hoofdstuk vergelijkt de situatie van de Nederlandse landschappen met die in enkele regio’s in buurlanden die eveneens een rijke landschapstraditie hadden / hebben.

De 11 wandel- en fietskaarten in de bijhorende map laten je kennis maken met een aantal van de allerfraaiste landschappen die de tijd en de menselijke vernielingsdrang overleefden. Allemaal landschappen “uit de tijd van toen”. Met het redden en vermeerderen van dit soort landschappen komt die tijd misschien een heel klein beetje terug.

Deze waardevolle en prachtige uitgave verdient, samen met het achterliggende ideeëngoed, ieders belangstelling.

Jaap Dirkmaat

90-18-02239-3