Woi In 3D

70,00

Letterlijk ‘een buitenmaatje’ is deze grote doos (47cm x 31cm) met 3D-foto’s (30cm x 30cm!) over de Eerste Wereldoorlog.  Ze bevat honderd unieke beelden.  Deze stereofoto’s zijn afkomstig uit een privéverzameling van vijfhonderdvijftig foto’.  De bijgeleverde 3D-bril geeft je een inkijk in de oorlogsomstandigheden van honderd jaar geleden.  De beelden nemen je mee van Duinkerke tot Verdun. Op de achterzijde van deze enorm grote foto’s vind je een afdruk van de originele stereofoto, een kaartje van de streek waar de oorspronkelijke fotograaf de foto maakte én een foto van hoe het landschap er vandaag uitziet.  Hiervoor is één van de auteurs teruggegaan naar de plaatsen van oorsprong van elk beeld. Hij schrijft ook over getuigenissen en feiten die bij betreffende foto horen.

De teksten zijn heel divers.  Zo lees je een fragment uit de roman ‘Claret Soldat’ van de Franse schrijver Léon Werth.  Of een stukje uit een brief van een Duitse frontsoldaat aan zijn gezin.  Er is de aangrijpende brief van een soldaat die aan zijn zwangere vrouw schrijft dat hij op sterven ligt en hoopt haar weer te zien in een andere wereld.  Al even hartverscheurend is de brief van een andere soldaat die wegens (onterecht) plichtsverzuim ter dood veroordeeld is.  Hij is vooral bezorgd over het verdriet en de schaamte die hij zijn familie aandoet.  Het was een zéér wrede oorlog met vooral véél miserie voor de gewone soldaten, voor de gewone burgers …

Hoewel het streng verboden was om foto’s te nemen, wegens de censuur, hebben een aantal soldaten hun camera of hun stereoapparaat meegenomen naar het front.  Vele jaren later werden deze foto’s met mondjesmaat openbaar gemaakt.
Het bijgesloten boekje bevat achtergrondinformatie over stereografie en De Groote Oorlog, kijken in drie dimensie, van stereograaf tot 3D en van stereoplaatje tot anaglief.
Deze doos is een collectorsitem net zoals de kalender ‘Beleef elke dag uit de Eerste Wereldoorlog’ van Robert Declerck, ook uitgegeven door het Davidsfonds en tevens gerecenseerd op deze website Reisboeken.be

Vanderstraeten Jan

9789063066529

lieve