We Gaan Naar Amerika

29,99

De opening van het Red Star Line Museum in september 2013 te Antwerpen was voor uitgeverij Lannoo een gedroomde gelegenheid om het boek ‘We gaan naar Amerika’ van Dirk Musschoot uit 2002 opnieuw uit te geven. Deze nieuwe uitgave is op de hoofdtekst na op geen enkele wijze te vergelijken met de voorheen verschenen paperback. Er is gekozen voor een harde cover en relatief groot formaat van 27 op 22 cm in landschapsvorm. Binnenin vind je meer en betere illustraties, meer afbeeldingen van archiefstukken en vooral ook kleurenfoto’s.
Het verhaal van de landverhuizers is ingedeeld in negen hoofdstukken. Met vooral de ellendige omstandigheden waaronder een groot gedeelte van de bevolking op het einde van de 19de eeuw moest leven. Om hieraan te ontkomen verkozen honderdduizenden voor de emmigratie naar het beloofde land, Amerika of Canada. In de volgende hoofdstukken wordt stap voor stap de geschiedenis van hun overtocht beschreven. Natuurlijk komt de doortocht in het opvangcentrum van de Red Star Line uitgebreid aan bod. Dat het niet altijd van een leien dakje liep verneem je in het hoofdstuk ‘American dream aan diggelen’ waarin de soms malafide ronselaars aan de kaak worden gesteld. In het afsluitend hoofdstuk kun je enkele brieven lezen van de nieuwe Amerikanen aan hun achterbleven familie in Europa.
Achteraan in het boek vind je een epiloog van de auteur en praktische informatie over websites en musea, een register en de eindnoten ingedeeld per hoofdstuk.
‘We gaan naar Amerika’ is een prachtig kijk- en leesboek geworden dat je met zijn mooie vormgeving zeker op de salontafel mag laten liggen.

Dirk Musschoot