Kijkparadijzen Voor Het Volk

0 out of 5

10,00

Panorama’s en diorama’s waren de eerste spektakels die grote massa’s volk trokken in de moderne tijden. In Antwerpen doken er een aantal op tijdens de 19de eeuw, maar ze zijn inmiddels alweer lang in de vergetelheid geraakt.

De uitvinding van de panorama’s door de Ier Robert Barker dateert van 1785, maar het zou nog tot tussen 1836 duren eer de eerste rondreizende installaties van die aard in Antwerpen opdoken. Het allereerste bevatte in hoofdzaak afbeeldingen van de stad Salzburg. Dergelijke rondreizende panorama’s waren zo in trek dat de uitbaters ervan jarenlang Europa rond trokken. Later zouden er ook vaste, blijvende panorama’s komen. De opkomst van de cinema vanaf 1895 zorgde voor een eerder abrupt einde van de interesse van de grote massa voor deze vorm van spektakel. Jammer genoeg bleven er in Antwerpen geen monumentale relicten bewaard.

Het is de grote verdienste van deze uitgave dat ze dit interessante stukje erfgoed weer onder de aandacht brengt. Je leert eruit dat de mensen ook toen al van hielden om naar (commerciële) spektakels te kijken. Dat commercie en spektakel samen niet het mooiste kijkspektakel bieden toont ons ook het televisielandschap, het kijkspektakel van deze tijd.

op voorraad

Extra informatie

Auteur

Stefaan Grieten, Evelien Verniers

ISBN

9076099626

Type

Andere

Bladzijden

72

Recensent

robert

Taal

Nederlands

Uitgeverij

<a href='http://www.tento.be/'>Openbaar Kunstbezit Vlaanderen</a>