De Engel Van Amsterdam

12,50

Bij het verschijnen van de eerste uitgave van De engel van Amsterdam werd Geert Mak – terecht – de hemel ingeprezen. Nu, na 28 herdrukken en ruim 15 jaar later, is het boek nog altijd brandend actueel. De auteur weet als geen ander het heden met het verleden te verweven. De toon wordt reeds gezet in het eerste hoofdstuk waarin de schrijver de levensloop van zijn woning beschrijft. Het verhaal gaat terug tot midden van de dertiende eeuw en vertelt de geschiedenis van het eerste houten optrekje tot het huidige grachtenhuis aan de Burgwal.

Veel personen bevolken de verhalen in deze kroniek van Amsterdam, maar er is slechts één hoofdpersoon: de stad zelf. De engel van Amsterdam is de anatomie van een moderne stad, van het alledaagse leven, de uiterlijke vormen, maar ook van de magie, de rituelen, de vergeten wereld achter en onder het hedendaagse Amsterdam. Zowel de gegoede burgerij van de Scheldestraat als de marginalen van het eiland achter het Centraal Station komen aan bod. Met dit boek kom je veel meer over de stad te weten dan uit menige zogenaamde historische en wetenschappelijke verantwoorde studies. Zelfs de statistische gegevens over de stad weet de auteur om te buigen tot een aangenaam en leesbaar geheel. In deze anatomie van het moderne Amsterdam is een meesterlijke verteller aan het woord.

Het boek is in de loop der jaren uitgegroeid tot een journalistieke klassieker. Voor de nieuwe editie schreef Geert Mak een extra hoofdstuk over de immigranten, de oude bewoners, de politiek, de taxi’s, de nieuwe rijkdom, kortom: over de staat waarin Amsterdam nu verkeert.

Geert Mak

9047100133

308