China

39,95

China is zo enorm, zo complex en zo veelomvattend dat het wel handig is om een aantal aspecten van het land onder te brengen in een apart boek en daaraan wat meer uitgebreid aandacht te schenken. Natuurlijk, vormen geschiedenis, cultuur, wetenschap, kunst en politiek samen nog een stevige brok. Bij geen enkel ander land ter wereld zijn die aspecten nog zo actueel: het Chinese schrift is al eeuwenoud, tal van uitdrukkingen gaan terug op gebeurtenissen van vele honderden jaren geleden, aan de geschiedenis worden nog regelmatig nieuwe hoofdstukken toegevoegd dankzij archeologisch onderzoek, sommige eeuwenoude auteurs schreven teksten die blijvend actueel zijn of nog geciteerd worden, …

De complexe geschiedenis van een uitgestrekt land als China in één overzichtelijk geheel gieten is een huzarenstukje waarin de acteurs van deze uitgave meer dan behoorlijk geslaagd zijn. Alle dynastieën komen aan bod en worden in een bijlage ook nog eens overzichtelijk op een rijtje gezet. De geschiedenis van Taiwan en Tibet krijgt eveneens ruime aandacht. Vooral in dat laatste geval zijn de auteurs het niet eens met de klassieke Westerse zienswijze over de gebeurtenissen en de huidige toestand in die regio.

De informatie die de auteurs ons bezorgen over de talloze Chinese uitvindingen en vooral het tijdstip ervan zouden ons tot wat meer nederigheid moeten dwingen inzake het Europese intellect. Veel aandacht gaat er in dit rijkelijk geïllustreerde boek naar het archeologisch onderzoek, al gebeurde dat in het verleden niet altijd met het nodige respect en kennis. Ook de literatuur en de schilderkunst en aanverwante komen regelmatig op het voorplan.

Opvallend is de verhalende trant waarin de auteurs hun informatie brengen; geen saaie uiteenzettingen hier. Wellicht zullen veel lezers er zich door aangesproken voelen. De beide auteurs zijn er bijzonder goed in geslaagd om een pak interessante informatie over China op een boeiende wijze over te dragen naar een hopelijk ruim lezerspubliek.

Cheng Shan-Hwei & Jan Willem Nienhuys

97890857101219

478