Atlas Van Kaap Hoorn

39,90

Dit prestigieus boek kwam tot stand door de samenwerking van uitgeverij Thoth met de Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders. Dit ter gelegenheid van de ontdekking van Kaap Hoorn 400 jaar geleden. Deze ontdekking zorgde voor een preciezer kaartbeeld van het onbekend gebied ten zuiden van Zuid-Amerika en een nieuwe vaarroute rond Kaap Hoorn naar de specerijeneilanden van de Molukken.

In het eerste gedeelte van het boek vind je vijf essays die telkens een ander facet van de kaartproductie en de geschiedenis van de ontdekkingsreizen belichten. De verschillende auteurs schetsen een tijdsbeeld van tweeënhalve eeuw waarin onze Lage Landen uitgroeiden tot een belangrijke maritieme natie.In het tweede en grootste gedeelte krijg je een chronologisch overzicht van de verschillende kaartuitgaves die grofweg tussen 1500 en 1725 werden gepubliceerd. Hiervoor is geput uit een selectie van ruim 500 kaarten die betrekking hebben op het zuidelijk gelegen gebied van Zuid-Amerika. Uiteindelijk zijn 66 historisch belangrijke kaarten in het boek beland.

Voor de overzichtelijkheid zijn de kaarten ingedeeld in drie groepen: materiaal uit de zestiende eeuw, kaarten uit de periode van de grote Nederlandse ontdekkingsreizen en een afsluitend gedeelte met het kaartmateriaal van de toonaangevende kaartenuitgevers in de Nederlanden. Bijna alle kaarten zijn afgebeeld over de volledige breedte van het boek. Bij elke kaart krijg je een begeleidende tekst met de historiek van de kaart.

Het boek is luxueus uitgegeven: groot formaat, op zwaar glanspapier gedrukt, in kleur en met een harde omslag. Het is niet enkel een leerrijk kijk- en leesboek maar ook een mooie aanwinst voor de boekenkast.

Pieter Kroon, redactie

9789068687040

176