Astrologie, Magie En Alchemie

19,90

De in de titel vermelde thema’s boeien al duizenden jaren kunstenaars allerhande. Talloze keren en met een oneindig aantal variaties werden en worden deze onderwerpen uitgebeeld en verwerkt in doorwrochte kunstwerken. Je kan de pracht van een artistiek werk bewonderen, maar het wordt zoveel rijker en meer veelzeggende als je ook de geest of de inhoud ervan begrijpt.

Daarbij kan deze bijzonder rijkelijk geïllustreerde uitgave een belangrijke rol spelen. De liefhebbers en bewonderaars van artistieke uitingen zijn vaak veel minder thuis in de aangehaalde thematiek dan de kunstenaars zelf, een aantal van hun opdrachtgevers of tijdgenoten die er meer aandacht voor hadden.

In hier getoonde werken tonen kunstenaars hun visie op het wereldbeeld aan de hand van inzichten en symboliek die vaak al meerdere duizenden jaren voor het begin van onze jaartelling tot ontwikkeling kwamen. Eén enkele keer lijkt het of de schrijfster zelf in de knoop lag met die jaartelling. Vermelden dat het sterrenbeeld Stier teruggaat tot het jaar 4830 voor onze jaartelling lijkt me al te precies om correct te zijn. Gelukkig (?) corrigeerde de auteur zich elders op dezelfde pagina met de melding dat het sterrenbeeld ontstond “tussen het 5de en 3de millennium voor J.C.”.

Deze uitgave geeft een hoop duiding bij symbolen aanwezig in kunstwerken. Om de lezers die niet geloven in astrologie, alchemie en aanverwante niet onnodig af te schrikken heeft de auteur een aantal keren het woordje “zou” ingelast (zou betekenen, zou duiden op, …).   Overigens, of je hierin nu gelooft of niet doet niet terzake, het gaat in eerste instantie om de inhoudelijke betekenis van de kunstwerken. Als je regelmatig een museum binnenloopt, thuis of op reis, dan bezorgt deze uitgave je een hoop wetenswaardigheden over kunstwerken en beslist ook extra genoegen bij het bewonderen ervan.

Matilde Battistini

9789055446636

384