Antwerpen In 101 Gedenkplaten

19,00

Wie af en toe door Antwerpen kuiert heeft er met dit boek een nieuwe leidraad bij. “Antwerpen in 101 gedenkplaten” neemt je mee naar soms onverwachte hoekjes of voor de hand liggende plaatsen waar je als wandelaar geconfronteerd wordt met een hommage of een herinnering aan gedenkwaardige personen of gebeurtenissen.

Het boek heeft naast vlotte teksten en vele foto’s nog andere kwaliteiten. Eerst en vooral wordt je opmerkzaam gemaakt op het bestaan van de gedenkplaten, iets waar de modale wandelaar waarschijnlijk achteloos aan voorbijgaat. Bovendien is er een grote verscheidenheid aan gedenkplaten, zowel wat materiaal als wat inhoud betreft. Je vindt ze in verschillende materialen zoals steen, brons of koper en op de meest verschillende locaties. Met deze platen duik je als het ware de geschiedenis in van personen, instellingen of gebouwen.

Een tweede belangrijk gevolg van dit boek is dat de aandacht van het stadsbestuur op de deplorabele staat van sommige gedenkplaten wordt getrokken. Schepen Philip Heylen, bevoegd voor cultuur, beloofde bij de voorstelling van het boek alvast om hier verbetering in te brengen. De gedenkplaten zijn ingedeeld in vier hoofdstukken: Historische personages, Historische gebouwen, Slachtoffers van de wereldoorlogen en de Haven. Afsluitend is een uitgebreide index opgenomen met de benaming en het adres van de gedenkplaten.

Met dit rijkelijk geïllustreerd boek haal je zowel een gids en naslagwerk als een kijk- en leesboek in huis. Het zal zowel de inwoner als de bezoeker van Antwerpen begeleiden bij zijn zoektocht naar de diepere geschiedenis van de stad.

Staf Schoeters & Bib Serneels (fotografie)

9076684987

128