Antwerpen, Door Het Oog Van De Stadsgidsen

29,95

Dit is geen stadsgids zoals er al zo veel zijn verschenen. Mede door zijn uitzonderlijk groot formaat is het een naslagwerk dat je thuis moet lezen … en blijven lezen. De informatie is schier eindeloos. Historische feiten, anekdotes en bijzondere weetjes gelardeerd met waar gebeurde verhalen, je vind het allemaal terug in deze meer dan driehonderd bladzijden tellende turf.

De gegevens voor het boek zijn bijeengegaard door de stadsgidsen van de Koninklijke Gidsenvereniging van Antwerpen vzw. Dat impliceert dat er hier en daar persoonlijke interpretaties aan de onderwerpen is gegeven. Enerzijds krijg je prima informatie zoals het bestaan van het Margueriedokje. Een gegeven dat je in andere gidsen niet zult terugvinden. Maar anderzijds kunnen er ook misvattingen ontstaan zoals op bladzijde 14 waar verteld wordt dat Leopold II terugkeert uit ‘zijn’ Congo. Of het onderschrift bij de foto op bladzijde 10 waar de hardstenen kaaimuur wordt verward met de betonnen waterkeringmuur.

Voor het boek is de binnenstad, tussen de Schelde en de leien, gerangschikt in tien entiteiten zoals de kaaien, het Zuid, de Sint-Andrieswijk, het Quartier Latin, het Eilandje enz. Een overzicht hiervan vind je vooraan in het boek met een plattegrond van de stad en de verschillende gebieden, elk met hun eigen kleur. Deze kleurcode vind je terug bovenaan elke bladzijde, handig om vlug iets op te zoeken. Het boek is overvloedig geïllustreerd met oude foto’s uit de verzamelingen van Stan Wagemans en Luc Corremans. De hedendaagse foto’s zijn het werk van Annemie Reyntjes. Deze zijn uitzonderlijk knap, uitgezonderd de coverfoto, die wel genomen lijkt tijdens een zonsverduistering.

Naast de illustraties vind je kaderstukjes met bijzondere weetjes en waargebeurde verhalen van de gidsen. Elk hoofdstuk sluit af met een suggesties voor uitgestippelde wandelingen onder begeleiding van de stadsgidsen.

Koninklijke Gidsenvereniging van Antwerpen

9789058269089

304