14-18, De Oorlog In België

55,00

Ben je op zoek naar het ultieme boek over WO I in België, dan doe je met de aankoop van dit enorme pakket informatie een uitstekende zaak. Het klinkt afgezaagd “alles wat je nog niet wist over …”, maar zo mag je deze”gewichtige” uitgave best omschrijven. Vooraanstaande auteurs bieden de lezer een breed overzicht van de gebeurtenissen voorafgaand, tijdens en na de oorlog.
Behalve de Duitse militaire plannen, waarover je overal informatie vind, is er hier ook aandacht voor de visie (of het gebrek daaraan) bij het Belgische leger en die van de andere buurlanden. De koning, die zo graag in de voetsporen wilde treden van zijn “illustere” voorgangers Leopold I & II had liever geen ministers in de buurt die zich moeiden met de strategie van het slecht voorbereide Belgische leger, dat ontoereikend bewapend was en zich hield aan simplistische tactische concepten.
Alle belangrijke oorlogsaspecten van de oorlogsjaren komen zeer overzichtelijk en rijk geïllustreerd aan bod: de bewegingsoorlog, de Slag aan de IJzer, de verschillende Slagen bij Ieper, de uiteindelijk succesvolle afloop in 1918,  …Tegelijkertijd is er aandacht voor hoe dit Europese conflict zich uitbreidde tot een wereldoorlog.
De “afsluiting van de oorlog” is een aspect dat in veel overzichtswerken weinig of geen aandacht krijgt. Hier wordt de lezer niet alleen geïnformeerd over hoe het land zich weer op gang trekt, maar ook over de vredesverdragen die, achteraf gezien, nauwelijks twintig jaar vrede opleverden. In de bijlagen ontvangt de lezer informatie over de samenstelling van het Belgische leger bij het begin en het einde van de oorlog en over de diverse buitenlandse eenheden in België.
Naast alle lof voor de auteurs en de layout verdient de ontwerper van de diverse kaarten in dit schitterende boek een extra pluim; duidelijk, overzichtelijk en fris.

diverse

9789058269904