Vlaamse Primitieven In Brugge

18,00

Deze fraaie uitgave illustreert nog maar eens welk een schat aan kunstwerken van de Vlaamse Primitieven in Brugge aanwezig is. Alleen daarvoor al zou een uitstap naar Brugge een aanrader moeten zijn.

De auteur schetst in het boek eerst de achtergronden die toelieten zoveel schitterende kunstwerken in Brugge te laten maken, betalen en behouden. In dat opzicht is het vooral een verhaal van economische hoogbloei in de 15de eeuw. Het was toen dat kunstenaars als Jan Van Eyck, Rogier van der Weyden, Hugo van der Goes en Hans Memling hun schitterende kunstwerken voortbrachten. Hun geraffineerde schildertechniek wordt op een erg boeiende wijze geïllustreerd aan de hand van een paar pagina’s met details uit Van Eyck’s werk en zijn zoektocht naar het ideale verfmengsel en de combinatie met de best mogelijke binder. Daarnaast geven een reeks bijna paginagrote afbeeldingen inzicht in het meesterschap van de kunstenaars en bieden ze tegelijkertijd een kleine vooruitblik van wat je in de Brugse musea mag verwachten.

De activiteiten van de Vlaamse Primitieven beperkten zich natuurlijk niet tot Brugge, ook elders in de Nederlanden waren zij actief. Maar ook sommige van hun kunstwerken zijn in Brugge te bewonderen, zoals bijvoorbeeld van de ongeëvenaarde Jeroen Bosch.

Deze interessante uitgave biedt tegelijkertijd een kennismaking met de Vlaamse Primitieven als met de erfenis die in Brugge kon behouden blijven. Heb je hen ter plekke al bewonderd dan is dit boek een mooie herinnering. Bewonderde je deze Vlaamse meesters nog niet in Brugge dan is deze mooie uitgave vast en zeker een aansporing om daar dringend wat aan te doen.

Till-Holger Borchert

9055446122

96