Island

24,90

IJsland wordt wel eens een land van ijs en vuur genoemd; dat zijn natuurlijk twee schitterende thema’s voor een goede fotograaf. Als je er dan ook nog de vele variaties van het groen van de bodem en het blauw van de lucht bijneemt krijg je een schitterend kleurenpalet als basis. In deze mooie uitgave combineert Achim Sperber zijn tekst en beelden met het werk van twee andere fotografen. Het eindresultaat van deze combinatie is een meer veelzijdig en meer panoramisch beeld van IJsland dan je zou krijgen van een enkele fotograaf.

De auteurs gaan geen enkel onderwerp uit de weg: zowel de meest noordelijke botanische tuin als de vulkaan Snaefellsjökull, waar Jules Verne zijn reis naar het midden van de aarde liet beginnen, komen aan bod. De meer bekende Hekla vulkaan moet het stellen met louter tekstuele aandacht. Bij iedere regio die de auteurs van dit boek aansnijden brengen ze ook de “vijf mooiste belevenissen” in beeld, zeg maar een soort van hoogtepunten. Voor de minder ervaren of minder goed voorbereide IJslandreiziger vormen ze een aanknopingspunt en een houvast.

Beeldrijke boeken als deze uitgave brengen steeds vaker praktische reisinformatie voor wie een onweerstaanbare reisdrang voelt opkomen na lezen en vooral bekijken van het boek. Voor iemand met een minimum aan reiservaring is dit een goede wipplank om de sprong te maken.

Auteur en fotografen deden een meer dan uitstekende job bij het samenstellen van dit boek, maar ook de layout-man of vrouw verdient meer dan een pluim. Samen maakten ze een boek dat veel “verre reizigers” graag in ontvangst zullen nemen.

Achim Sperber

3-7654-4195-3

142