De Wereldzeeën

59,95

Marinefotograaf Philip Plisson heeft een huizenhoge reputatie op vlak van het thema van de zee en de kust. Die reputatie wordt in deze absoluut schitterende uitgave geenszins beschaamd. Je krijgt de zee voorgeschoteld zowel in haar ontembare kracht, haar tijdloosheid als in haar meest poëtische aanblik.

Philip Plisson fotografeerde voor dit meesterwerk de zee vanuit de lucht als van op het strand en van op het water zelf. Vaak zijn de foto’s het resultaat van eindeloos wachten op de juiste omstandigheden, het juiste licht. De foto’s in dit boek zijn dan ook een selectie uit meer dan 400.000 stuks die hij in de afgelopen kwarteeuw maakte. Geen enkele werd ooit eerder opgenomen in een van de tientallen boeken die Philip Plisson publiceerde.

Alle foto’s in deze uitgave zijn paginagroot, behalve de panoramafoto’s die zich uitstrekken over vier pagina’s. De bijschriften bij de foto’s zijn per hoofdstuk op één pagina gebundeld. Omzichtig bladerend maak je kennis met allerhande zeer uiteenlopende aspecten van de zee en soms de aangrenzende kusten.

De teksten zijn van de hand van Christian Buchet, een maritieme historicus. In 9 hoofdstukken vol met fraaie volzinnen vertelt hij het verhaal van de zee. Daarbij heeft hij het vooral over het belang van de zee voor de mens. Hij ziet de zee als onontbeerlijk voor de toekomst van de mens, maar de zee is tevens de sleutel tot de geschiedenis. Plankton beschouwt hij als een van de belangrijkste substanties voor de toekomst van onze soort. Het negende hoofdstuk is enigszins anders dan de voorgaande acht, hier wordt de zee in cijfers gevat.

Met deze uitgave haal je de zee in huis, je hoeft haar niet op te zoeken of te bevaren. Je krijgt de zee aangeboden in een veelheid van aanzichten die je wellicht zelf nooit kan evenaren: mooi, ruw, ongebonden, krachtig, eindeloos, schilderachtig, imposant, lieflijk, levengevend, rusteloos, tijdloos, … Misschien levert het boek je ook reisdromen op, grijp ze, want ze komen alleen maar terug als je op de zee of aan de kust van je dromen geweest bent of wanneer je dit boek voorzichtig open legt.

Christian Buchet, Philip Plisson (fotograaf)

9020968041

400