China, Het Koninkrijk Van De Draak

29,95

Hoe kan je een onmetelijk groot land als China samenpersen in één boek? Een niet te schatten aantal pagina’s zou je nodig hebben. Dit immense land trachten te tonen middels een fotoboek is een realistische benadering. Eén foto zegt immers meer dan duizend woorden, zo luidt een vaak aangehaald gezegde. Prachtige foto’s, zoals in deze uitgave, zeggen wellicht nog véél méér dan die duizend woorden. Uiteindelijk werd het een combinatie, waarbij de fotopagina’s overduidelijk in de meerderheid zijn. Eén van de allermooiste foto’s is alvast deze waarin de Chinese Muur getoond wordt in een met sneeuw besuikerd landschap, maar ook de natuurlijke lappendeken in een landbouwgebied in de provincie Yunnan verdient een vermelding.

Zelfs al heb je dan 300 pagina’s ter beschikking voor een land als China met zulk een rijkdom aan geschiedenis, cultuur en menselijke veelzijdigheid, dan nog moet er geselecteerd worden. Het redactieteam keek daarvoor naar het verleden (de rijke geschiedenis) en naar de toekomst (de ontwikkeling van de grote steden Peking, Sjanghai en Hongkong), maar had ook veel aandacht voor het heden. Hier spelen vooral de mensen in het meer landelijke China en hun dagdagelijkse activiteiten de belangrijkste rol.

Dit prachtige boek is overduidelijk niet het werk van een eenling die een haastige scheervlucht uitvoerde over het land, wel eerder dat van een team dat zich bijzonder grondig moet voorbereid hebben. De lezer krijgt een grote verscheidenheid aan uiteenlopende facetten van China aangeboden, die naar believen kunnen samengevoegd worden tot een bijzonder boeiend beeld van dit land. Die veelheid aan facetten laat zich niet vatten in één uniform beeld of geheel maar biedt de lezer alle mogelijkheden om zelf een eigen beeld te vormen. Naar behoeven kan je dit beeld bijstellen aan de hand van de dagelijkse nieuwsberichten over deze grootmacht.

Wie al in China was zal ongetwijfeld een reeks beelden herkennen, maar zal ook opkijken als hij / zij ziet hoeveel meer er nog te ontdekken valt. Wie er nog niet was moet ongetwijfeld ergens de reismicrobe voelen kriebelen: zelden immers zag ik zulk een uitnodigend boek. Het is moeilijk weerstand bieden aan deze leerrijke en veelzijdige uitnodiging in beeld en woord.

90-5841-112-5

300

Zuid Boekproducties bv