Op Een Vespa Door Italië

24,95

Zou eten een graadmeter kunnen zijn voor Italië’s eenheid, zoals de auteur zich afvraagt? Na een tocht door dit land met zijn Vespa moet hij die vraag wellicht negatief beantwoorden. De verscheidenheid aan recepten die hij onderweg noteert en de lekkernijen die hij proeft is immers immens groot.

Matthew Fort begon zijn snoeptocht helemaal in het uiterste zuiden van Italië. Onderweg hield hij halt in restaurants en hotels, in doodgewone keukens en in bars, telkens weer om te smikkelen en te noteren. Hij verliest evenmin de schoonheid van het langzaam voorbij glijdende landschap uit het oog. Voor iedere regio, stad of dorp waar hij halt houdt vertelt hij in zijn boek over zijn belevenissen onderweg, over zijn ontmoetingen met culinair interessante mensen en telkens weer zorgt hij ook voor enkele recepten van lokale lekkernijen. Op zijn Vespa laveert hij door geschiedenis, ingrediënten en gerechten en laat hij zich kennen als een bijzonder goed geïnformeerd iemand op deze zeer uiteenlopende terreinen. Hij heeft één handicap: zijn Italiaans is niet zo goed als hij wel zou willen en hij geeft dan ook ruiterlijk toe dat hij niet altijd alle finesses begrijpt.

Een boeiend verhaal is dat over de migratie en de verscheidenheid der gerechten tussen de verschillende sociale lagen van de maatschappij. Opvallend is ook het culinaire verschil tussen Zuid- en Noord-Italië. Anderzijds viel me een stukje vlees op dat ik tot dusver alleen in de Haspengouwse keuken ontmoette: heerlijke varkenswangen. Anderzijds is de auteur ook niet te beroerd om te vertellen dat iets niet lekker was. Zo omschrijft hij een maaltijd even voor Mantua als “de smerigste ooit”.

Dit mengsel van culinaire en andere ervaringen levert een prachtig verhaal op. Zowel de keukenpieten onder ons als zij die alleen maar water kunnen koken kunnen ervan genieten. Om ook van de recepten te kunnen proeven (en dus dubbel van het boek te genieten) is enige handigheid in de keuken mooi meegenomen. Voor wie het allemaal wat gedetailleerder wil uitpluizen of uitproberen zijn er achteraan in het boek lijsten van ingrediënten en van plaatsnamen.

Matthew Fort

90-446-0572-0

346