Encyclopedie Van De Franse Gastronomie

54,50

Dit is niet zo maar een kookboek om in het boekenrek te plaatsen.  Het is niet commercieel getint zoals zoveel andere boeken in dit genre, doch eerder een aanzet om dieper kennis te maken met de Franse keuken én om professioneel te leren koken.  De volgorde van de hoofdstukken is wel een beetje eigenaardig.  De praktische kennis begint pas op pagina 215 met het nodige basismateriaal, de verdeling van het slachtdier en de verschillende kruiden en groenten.  De moderne mens heeft wel problemen met dit soort van kennis.  Maar, in het boek worden enkel ingedriënten gebruikt die overal te verkrijgen zijn.

De encyclopedie begint eenvoudig met de basisbereidingen voor de sausen, beslag en deegwaren.  Zelfs het koken van een eitje of het opbinden van gevogelte komt aan bod.  Er wordt ook regelmatig verwezen naar de educatieve filmpjes op de bijgevoegde DVD.  Het valt op dat een fijnproeverskeuken eenvoudig materiaal nodig heeft én de wil om iets lekkers klaar te maken.  Verschillende Franse chef-koks halen het beste uit de kast om de beginnende kok gastronomische gerechten te leren bereiden van voorgerechten tot desserts.

Het boek is bestemd om actief gebruikt te worden in de keuken, door zowel jong als oud.  Vooral beginners zullen zich aangetrokken voelen omdat ze een totaal overzicht krijgen van koken zonder pretentie.  Probeer maar eens één van de volgende recepten: haantjes met sauce diable, abrikozentaartjes uit de Roussillon, lamsbout à la Bretonne of Picardische flensjes …  De namen van de recepten klinken misschien wel moeilijk, maar als je ze zelf maakt … zijn ze overheerlijk!

Vencent Boué & Hubert Delorme

9789077363263

511