De Provence Anders

24,95

Met ‘De Provence anders’ krijg je een luxueuze uitgave met prachtige foto’s. De ‘anders’ in de titel mag je niet interpreteren als onbekende plekjes gaan verkennen. Met dit boek gaat men de Provence ‘anders’ voorstellen, nl. via drie thema’s: cultuur, kleur en smaak. Cultuur staat voor geschiedenis, kleur staat voor de opvallende aspecten van de natuur en smaak staat voor gastronomie in de brede zin van het woord. De teksten zijn van Dominique Bauer en worden prachtig geïllustreerd door de foto’s van Daniela Simons.

Alhoewel ik dit boek catalogeer onder de reisgidsen is het eerder een boek over gastronomie met in de rand informatie over de lokale geschiedenis, cultuur en natuur. Dit betekent dat je voor ‘kleur’, lees ‘natuur’, een algemene beschrijving krijgt geïllustreerd met veelzeggende foto’s. Soms heeft de auteur het over details, zoals de okergetinte rotsen in Roussillon maar schrijft er niet bij waar je deze kan vinden. Met ‘cultuur’ krijg je heel wat informatie over de geschiedenis van de streek/stad/dorp, welke de markante figuren waren of waar de santons voor staan en hoe ze gemaakt worden. De hoofdbrok van dit boek is evenwel de ‘smaak’. Je krijgt achtergrond- en praktische informatie over wijnen, lokale gerechten, koekjes en snoep zoals de Nougat. Een 15-tal recepten laten je toe om die smaak ook naar je Belgische keuken te brengen.

Koop dit boek niet als reisgids want het bevat geen praktische gegevens en ook geen index. Het is vooral een waardevol leesboek om op een rustig plaatsje van te genieten, in een zetel op je terras, met een koel glaasje wijn. Wie de Provence in zijn hart draagt zal dit boek hoog weten te waarderen.

Dominique Bauer, Daniela Simons

9789058264442

216