Bier & Gastronomie

19,95

Verhalen en recepten van 9 topchefs, gedreven door terroir. Het is al langer geweten: in België worden de beste bieren van de wereld gebrouwen. Daarom is het verwonderlijk dat deze excellente bieren niet frequenter bij het eten worden gedronken. Met dit boek wordt een stap in de goede richting gezet. Hiervoor lichtte Alain Coninx het deksel van de kookpotten van negen gerenommeerde chefs die zich vooral toeleggen op authentieke streekproducten. Niettegenstaande terroir een term is die uit de oenologie of de kennis van de wijn komt, staat het boek volledig in het teken van het bier, zowel bij de bereiding als begeleider bij de gerechten.

De auteur kon de negen chefs overtuigen om telkens drie gerechten te bereiden die perfect samengaan met een van de vijf bieren van De Koninck. Het boek biedt echter meer dan een opsomming van deze gerechten. Bij het eerste hoofdstuk wordt het hardnekkig misverstand dat kaas met wijn moet gedegusteerd worden ontkracht. Als goed voorbeeld worden 12 combinaties van streekbieren met verschillende soorten kazen op een rijtje gezet.

Hoofdmoot van het boek zijn natuurlijk de gerechten. Elk gerecht beslaat telkens een volledige bladzijde vergezeld van een paginagrote foto. Omdat voor streekeigen ingrediënten is gekozen zijn deze gerechten door iedereen gemakkelijk te bereiden. De chefs krijgen niet enkel de gelegenheid om hun gerechten voor te stellen: elk hoofdstuk vangt aan met de professionele levensloop, hun voorkeuren voor het bier en natuurlijk de uiteindelijke bestemming in hun restaurant.

Door zijn uitzonderlijk formaat is Bieren & Gastronomie een heerlijk lees- en kijkboek geworden. De vele paginagrote foto’s van fotograaf Frank Croes komen hierdoor volledig tot hun recht. Het boek sluit af met de gegevens van de restaurants en een index van de recepten.

Deelnemende chefs:
• Sang Hoon Degeimbre van L’Air du Temps te Noville-sur-Mehaigne
• Wout Bru van Chez Bru te Eygalières (FR)