Belgian Beer Trails

29,99

De opvallende cover, de inspirerende titel, de vele fraaie foto’s bij het doorbladeren en het opzet van deze uitgave geven alvast een uitstekende eerste indruk. Vooral het opzet spreekt aan. Je bezoekt een interessante brouwerij, proeft van de wellicht lekkere bieren en gaat daarna op ontdekkingstocht in de nabijheid. In essentie wil het boek beknopte brouwerij-info combineren met lijstjes van “te bezoeken” plaatsen in dezelfde gemeente als de brouwerij.
Voormeld uitstekend opzet wordt helaas niet waargemaakt. Enkele voorbeelden ter illustratie. In de uiterst korte voorstelling van brouwerij Demanez kom je wel iets aan de weet over het vorig leven van de brouwer, maar niets over de brouwerij zelf of haar bieren. Bij brouwerij Gengoulf lezen we alleen iets over een “geheime ingrediënt”: vriendschap! Hoe proeft de bierliefhebber dat?
Ik was blij verrast dat brouwerij Den Hopperd ook een plaatsje kreeg; de brouwer is immers iemand die al lang vol passie aan de weg timmert. Helaas ook hier praktisch geen info over brouwerij of bieren. Brouwerij De Vagebond lijkt me wel een aangename plek, maar ook hier geen informatie over de bieren. Idem voor brouwerij Weldebrouck. In de Abbaye des Rocs leren we dat er voor het bier “water uit de ondergrond” gebruikt wordt….Bij Authentique Brasserie beperkt de informatie zich tot de namen van de aldaar gebrouwen bieren; verder niets. Ondertussen weet ik ook dat de garage van brouwerij Danny te krap werd…
Mocht het opzet uitgewerkt worden zoals oorspronkelijk bedoeld, dan zou deze uitgave een rol kunnen spelen als naslagwerk. De brouwerij- en bierinformatie moet dan veel uitgebreider. De lijstjes met “te bezoeken” plaatsen moeten ook meer worden louter lijstjes, die nu verder geen enkele andere info bevatten. De ingrediënten bestaan, er rest de betrokkenen alleen nog daar een degelijk brouwsel van te maken.

Erik Verdonck

9789401438803

207