Overleven Op De K2

16,90

K2 is de naam van 8611 meter hoge bergtop in Pakistan. Door zijn moeilijkheidsgraad en de vele ongevallen met dodelijke afloop kreeg de berg de bijnaam Killer Mountain. In 2008 behaalde een team met daarin de Nederlanders Wilco van Rooijen en Cas van de Gevel de top, met expeditiegenoten de Ierse Gerard McDonnell, en de Nepalese Pemba Gyalje Sherpa. Terwijl zij zich opmaakten voor de afdaling voltrok zich beneden hen een ramp waarbij 11 klimmers het leven lieten.

In “Overleven op de K2” beschrijft expeditieleider Wilco van Rooijen het pakkende verhaal van deze rampzalige onderneming. Een ijslawine in de bottleneck sloeg de veiligheidslijnen weg en maakte daarmee een veilige afdaling onmogelijk. Een aantal uren later bleken 11 klimmers de terugtocht niet te hebben overleefd, waaronder McDonnell uit Van Rooijens team. Zelf overleefde hij twee nachten op de berg zonder slaapzak, eten of drinken. Hij was drie dagen vermist en werd reeds als opgegeven beschouwd. Op zijn laatste krachten wist hij echter terug te keren uit de ‘zone des doods’.

De auteur beschrijft zijn eigen ervaringen zoals hij die heeft beleefd. Hij maakt daarbij gebruik van zijn aantekeningen en herinneringen van die tijd. Hier en daar wordt er in het boek ook teruggegrepen naar de gevoelens en aantekeningen van anderen, zoals onder andere zijn vrouw, die tijdens zijn hachelijk overlevingsavontuur op de berg met hem meeleefden. Op de voor- en achterflap is een uitgebreid cv van de auteur opgenomen. Het boek is rijkelijk met kleurenfoto’s geïllustreerd.

Wilco van Rooijen

9048801794

165