Bergtochten In De Zwitserse Alpen

24,95

De Zwitserse Alpen hebben nog niets van hun aantrekkingskracht verloren. Een gids als deze is vooral een uitmuntende wegwijzer voor een wat grondiger kennismaking met dit indrukwekkende berglandschap. Behalve in een pak informatie uit deze kennismaking zich ook in 34 wandeltochten, waarvan 24 eendaagse. De auteur beseft, uit ervaring, dat bij iedere bergtocht een verhaal hoort en dat maakt dit boek extra boeiend.

Voorafgaand aan de beschrijvingen van de wandeltochten krijgt de lezer een reeks informatieve hoofdstukken over de Alpen voorgeschoteld: hun ontstaan, de geschiedenis van de mens in dat landschap, een overzicht van de Zwitserse Alpengebieden, hun verovering, het leven, de weersomstandigheden, … Het moet gezegd dat haar omschrijving van de ontstaansgeschiedenis van het berglandschap eerder “plastisch” dan “wetenschappelijk” kan genoemd worden. Na lezing van de voorafgaande hoofdstukken had ik verwacht dat de auteur zich extra zorgen zou maken over de klimaatsveranderingen die onder meer de 1828 Zwitserse gletsjers zullen aantasten, maar ze beperkt zich daar vooral tot de persoonlijke bijdrage daaraan en laat andere actoren als politiek en industrie veelal buiten schot. Het hoofdstukje over “bergwandelkunst” zal door de lezers zeker geapprecieerd worden.

De auteur besteedde veel zorg aan de selectie van de wandeltochten voor dit boek en legt ook uit hoe en waarom ze zo is te werk gegaan. Bij iedere tocht hoort een zeer leesbare beschrijving en is de belangrijkste praktische informatie duidelijk weergegeven. De overzichtskaartjes hadden wel iets duidelijker en degelijker mogen zijn.

Voor ieder die zich goed wil voorbereiden op bergwandelingen is deze gids een uitstekend hulpmiddel, vlot geschreven bovendien. Erg interessant ook bij de voorbereiding van een dergelijke tocht is het “servicekatern” achteraan in het boek. Het kaartmateriaal had wel wat meer aandacht verdiend.

Jolanda Linschoten

9025737536

328