Het Laatste Ritueel

17,50

Een thriller duikt niet zo vaak op te midden reisgidsen. Een behoorlijke band tussen misdaad en de locatie ervan, liefst een interessante en boeiende plaats, is daarvoor een belangrijke vereiste. Talloze misdaadverhalen hebben zeg maar Amsterdam of NewYork als achtergrond. Een in het Nederlands vertaald verhaal met Reykjavik en IJsland als decor is behoorlijk zeldzaam.

Op de universiteit van Reykjavik wordt het vreemd toegetakelde lijk van een Duitse student gevonden. Zijn familie, die niet tevreden is met het onderzoek van de lokale politie, schakelt een lokale juriste in. Ze heeft verder geen ervaring heeft met het oplossen van misdaden, maar deze klus biedt mogelijkheden om haar huishoudelijke financiën wat op orde te brengen.

De student kwam naar IJsland om zich te verdiepen in de geschiedenis van de plaatselijke heksenvervolging, nadat hij in zijn thuisland al die geschiedenis op het vasteland bestudeerde. Zijn interesse blijkt bijzonder vergaand –tot en met vreemde rituelen en martelingen- maar brengt hem en de speurneuzen ook op enkele interessante plaatsen.

De auteur heeft er best een behoorlijk verhaal van gemaakt, onderbouwd met flink wat research over heksentoestanden, maar slaagt er niet altijd in het voorspelbare van zich af te schudden. Wie eerder al “De Blinde man van Sevilla” las, waarin ook een behoorlijk gemarteld lijk de hoofdrol heeft, zal allicht enkele raakpunten bemerken. Dat werk overtreffen zal voor veel auteurs een zware uitdaging zijn. Toch wil ik best eens naar IJsland met deze thriller in mijn bagage.

Yrsa Sigurdardottir

9026122438

351